Tuesday, May 19, 2009

Hartaku hartaku..Hartamu hartaku jua...

penah dengar ungkapan begini?...(ayat agk skema)..bagi wanita ia adalah sesuatu yang agak sinonim dalam kehidupan mereka terutama bagi yg sudah berkahwin..golongan wanita berkahwin yg bekerja dan berpendapatan sendiri hampir kesemuanya memegang pendirian ini...dan pendirian ini jugalah yg juga membotakkan kepala golongan2x suami di dunia ini dan tidak mustahil menjadi salah satu punca keretakan sebuah perhubungan...

namum..perkataan Hartaku hartaku..Hartamu hartaku jua...ini ade juga diamalkan oleh org2x yg kurang kesedaran sivik, kurang prihatin, kurang kasih sayang, belas kasihan dan juga kurang kesedaran diri (x sedo diri-tak sedar diuntung-tak makan saman)...juga kadangkala berlaku dikalangan warga bekerja...dan yg sewaktu dengannya....jika ia berlaku dikalangan yg bekerja cth antara pekerja dan bos...apa yg anda boleh buat sebagai seorang pekerja...bos tetap menang and berkuasa..so just accept jela..boleh buat apa....

apa tindakan yg patot and x patot anda lakukan..
1-jika berlaku antara kawan sama kawan..
patot-bagi terajang skali
x patot-senyum je terima ngan hati yg redha

2-jika berlaku sesama kekasih/isteri...
patot-bincang cari penyelesaian.
x patot-bagi pelempang skali yg pasti akan burukan lagi keadaan

3-jika berlaku sesama adik beradik..
patot-lempang boleh lagi kot..jgn tembak ngan pistol dah..
x patot-ko ngikut je kata dia kang dia mintak wet bli dadah sapa nak jawap.

nanti aku sambung..cam dah merapu je..

5 comments :

missy suzi said...

AHAHA.bodonye entry
bile art suami ister bincang bagai..
ble part len,terajang pelempang
ko,aku lempang dl..hhahaha

BalkisMR said...

er.. semy. nak bg tau ko ni. aritu aku g kursus kawin. mmg ustat ckp, harta suami adelah harte isteri gak. tp harte isteri, adelah harte isteri. n bdose kalo suami amek harte isteri.

sori kacau :)

semy said...

ujie-mmg ko asik nak lempang aku je kan...mende aku nak highlight kat sini takde kaitan ngan harta laki bini pon...ade la bende lain yg agk sinis dan abstract dr pandangan mata..


balkis...yea saya tau itu....mmg suami tidak layak mengambil makan atau minum harta isteri..berdosa hukumnye...kerana ia menunjukkan si suami tidak mampu menanggung keluarganya dan bergantung harap pd si isteri...ini telah melanggar ikrar nikah iaitu si suami akan menanggung si si isteri hingga ke akhir hayat...tetapi adekah isteri sanggup melihat suami anak2x lapo tak makan sebab pegang prinsip suami xleh makan harta isteri..bukankah ade juga tertera dalam lafaz ikrar yg mana si isteri akan bersama suami walau susah atau senang..berkongsi hidup selagi hayat dikandung badan...tiadakah kompromi disitu..macam ustad aku ni..betol ke apa aku kate nih..ahhaha..palsu nih..hahaha

BalkisMR said...

oi lek ar.emosenel nmpk.jgn pk sgt dlm2 la. nnti kite plak slh.harte tu maksod nye mcm duit,emas ke..(aku ske pk logik luaran je).kalo sampe makanan tu, sian sgt plak.tu bini jht namenye.kalo kengkawan, ko terajang je masuk sungai..

semy said...

hahah..org selalu ingat aku emo..padahal aku x emo pon...aku ok je...hahaha..